Мої публікації (свідоцтва)






Інтелектуально-пізнавальна стежина з природознавства
«Неси добро у світ природи!»
1 клас
I.                  Організаційна частина.
Природа – це щастя, натхнення і диво,
Безмежна краса, сонця радісна гра.
Хай кожен живе у природі щасливо
Людина ж приходить у світ для добра.
Людина – не цар, а частина природи.
Природа повітря нам, воду дає.
І їжу, й красу – їй нічого не шкода.
І ділиться всім, що в ній доброго є.
В гармонії треба з природою жити
Всім  нам, щоб довкілля повсюди цвіло.
А шкоди природі не можна робити,
Щоб добре і людям, і звірам було.
II.               Привітання.
Вчитель.
       Чи хочете ви зі мною поспілкуватись, порозмовляти?
       Стаємо у коло.
       Візьмемося за руки. Я даю руку Олені. Так по черзі замикається коло.
Зараз візьмемось за руки
Веселіше стане всім,
Бо у класі всі ми друзі,
Сяють усмішки у всіх.
       Мені приємно бачити, що всі ви усміхаєтесь один одному, приносите радість у клас.
(Всі разом).
Доброго ранку квітам барвистим,
Доброго ранку травам росистим,
Доброго ранку сонечку ясному,
Людям усім, і усьому прекрасному.
Доброго ранку, доброго дня,
Вітаєте ви, і вітаю вас я.
       Я пропоную передати вам цю красиву квіточку, сказати один одному комплімент.
(Діти по колу передають квіточку і говорять приємні слова).
III.           Чарівний мішок.
(Лунає загадкова музика).
Вчитель.
       Як ви думаєте, що знаходиться в цьому чарівному мішку?
       Ви ставити запитання і висловлювати свої здогадки щодо вмісту мішка.
       Ось вам перша підказка. Це літальний апарат.
(Думки дітей: літак, ракета, повітряна куля, вертоліт, гелікоптер…).
       Так, правильно. Це повітряна куля. Вона не справжня....це її макет. Але вона дуже схожа на ту, яку можна побачити в небі, якою мандрують і бачать прекрасні краєвиди природи з висоти пташиного польоту.
(Вчитель виймає із чарівного мішка макет повітряної кулі).
       Сьогодні ми мандруємо красивими просторами рідного краю, щоб побачити якою чудовою, загадковою та неповторною є наша рідна земля, на якій ми живемо.
       А щоб все було гаразд
Правила згадаймо враз!
Правила спілкування.
       Скажіть, будь ласка, що допомагає нам спілкуватися, бути слухняними та уважними? (Правила спілкування).
       Пригадаймо їх разом.
(На макетах грибочків прикріплені правила).
1.     Слухайте уважно.
2.     Дивіться на свого співрозмовника.
3.     Підніміть руку, якщо хочете щось сказати.
4.     Ні з кого не глузуйте.
5.     Ставтесь до інших так, як до самого себе.
Зупинка 1.
«Організаційна»
(Загадки)
1.     Мов маленький мячик,
Висить, а не скаче.
Румяне, гладеньке,
На смак солоденьке.   (Яблуко)
2.     Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником,
Схопила півня на обід
Замела мітлою слід.    (Лисиця)
3.     Олена зелена,
Не сіяна, не саджена,
Хто доторкнеться,
Той обпечеться.          (Кропива)
4.     Всюди проживають,
По шість ніжок мають,
Можуть мати й крила.
Але це – не пташки.
Діти, відгадали?
Звісно, це …                 (комашки).
5.     Він шепоче: «Шу-шу-шу…»
Листя обірвать спішу.
З ним я у осіннім гаю
В танці покружляю.     (Вітер)
6.     Загорнувся у клубок –
Ціла купа голочок.
Лис підбіг й голки понюхав
Потім довго носа чухав. (Їжак)
7.     Без насіння виростає
І міцне коріння має.
Ним їмо і хліб, і суп.
Що це буде, дітки?      (Зуб)
8.     Що це за будинок
Ходить без доріжки,
Схожий він на колобок,
А під дахом ріжки?   (Равлик)
9.     З небесної діжки
Крижані горішки
На землю упали,
Шкоди нам завдали.  (Град)
10.                       Він жовтенький і сипучий,
У дворі лежить у кучі.
Якщо хочеш – можеш брати
І фортецю будувати.
Тільки воду мусиш мати. (Пісок)
11.                       Любі всім: тобі й мені
Вдень гуляють на вікні.
І купаються в ріці
Діти сонця – … (промінці).
      Зупинка 2.
      «Читаємо залюбки»
     (Діти ділимо на групи – по 3-4 в кожній. Пропонуємо учням яскраві тексти для читання з малюнками).
Результат пошуку зображень за запитом "малюнкові тексти"1-11-638

1-8-638

(Після прочитаного діти організовують коло вражень).
      Зупинка 3.
«Пізнавальна»
       Цікаві факти про тварин. (Доповнювати зображеннями тварин).
1.     У дельфінів є імена. Кожне дитинча отримує його при народженні.
2.     З усіх тварин тільки кролики й папуги можуть дивитися назад, не повертаючи голови.
3.     Найбільше яйце, як відомо, у страуса. А найменше –  у ківі.
4.     Кури не їдять у темряві.
5.     У комарів є зуби – 22.
6.     Новонароджений кенгуру може поміститися в чайній ложці.
7.     Колібрі – єдиний птах, здатний летіти назад.
8.     Всі види жуків їстівні.
9.     Півень не може співати, якщо не витягне шию.
10.                       Слон може стояти на голові.
11.                       Найменша порода собак – чихуахуа.
12.                       У світі більше курей, ніж людей.
13.                       Фламінго можуть згинати свої коліна назад і вперед.
14.                        Колібрі не вміють ходити.
15.                       Коти не люблять запах цитрусових.
16.                       Крокодил не може рухати своїм язиком.
17.                       Стрикоза має 6 ніг, але не вміє ходити.
18.                       Слон не може стрибати.
19.                       Щурі сміються, коли їх лоскочуть.
20.                       Ворони настільки розумні, що можуть жартувати один над одним.
21.                       Метелики відчувають смак лапками.
22.                       Улюблений колір комарів – чорний та синій.
23.                       Мурахи зовсім не сплять.
24.                       Крокодили ковтають камені, щоб глибше пірнути.
25.                       Страуси можуть бігти швидше, ніж коні.
26.                       Білки не бачать червоного кольору.
27.                       Найсильніша тварина на Землі – жук-носоріг.
28.                       Зовсім не хворіють з усіх живих істот – це акули.
29.                       Цікавий факт, що вівці можуть запамятовувати обличчя людей.
Зупинка 4.
«Ігрова»
1.     Де що росте?»
 (Дидактична мета: закріплювати знання дітей про рослини, їх зовнішній вигляд, місце вирощування).
Зміст гри: діти обєднуються у 5 груп: «сад», «город», «поле», «ліс», «квітник». Потім кожній групі дають комплект малюнків із зображенням рослин (можна запропонувати список з написаними назвами рослин). Завдання: зібрати малюнки тварин, що відповідають групі. Перемагає той, хто впорався швидше.
«Хто де живе?»
      (Дидактична мета: закріплювати та поглиблювати знання про тварин, їх зовнішній вигляд, а також місце проживання).
     Зміст гри: діти обєднуються у 4 команди – «ліс», «водойма», «свійські тварини», «птахоферма». Потім кожній підгрупі пропонують комплект малюнків (можна запропонувати список з написаними назвами тварин) із зображенням тварин. За командою вчителя учні відбирають малюнки із зображенням «своїх» тварин (наприклад «ліс» – вибирає лисицю, вовка, зайця…) тощо.  Виграє та команда, що впоралась із завданням найшвидше.
Фізкультхвилинка
«Австралійський дощ»
       Учні стоять. Вчитель показує рух, усі повторюють його.
  Чи знаєте ви, який австралійський дощ?
  Піднімається вітер. (Потираємо руки).
  Падають перші краплини дощу. (Клацаємо пальцями).
  Почалася злива. (Плескаємо долонями по стегнах).
  Злива перетворилася на бурю. (Тупаємо ногами).
  Ось буря стихає. (Плескаємо долонями по грудині).
  Стихає злива. (Плескаємо долонями по стегнах).
  Закінчується дощ, падають останні краплі. (Клацаємо пальцями).
  Шумить тільки вітер. (Потираємо долоні).
  Австралійський дощ закінчився.
    Сонце! (Діти піднімають руки вгору).
Зупинка 5.
«Розумний вулик»
(Екологічні задачі)
1. Наблизившись до мурашника, діти побачили з однієї сторони –5, а з другої – 3 стежини, які проклали мурашки. Скільки всього стежин проклали мурашки?
2. Зайчик важить 2 кг, а лисичка – на 4 кг більше. Скільки важить лисичка?
3. У павука 8 очей, а у жука – 2. На скільки очей більше у павука, ніж у жука?
4. Одна черепаха проповзла 3м, а друга – на 1 м менше.  Який шлях проповзла друга черепаха?
5. Білий гриб за 5 днів виростає на 10 см, а лисичка – на 6 см менше. Яка висота гриба лисичка?
6. Заєць купив 6 морквин, а потім ще 4 капустини. Скільки всього морквин і капустин купив заєць?
7. На кущі сиділо 5 метеликів і 2 жуки. Потім прилетіло ще 3 метелики. Скільки метеликів стало на кущі?
8. У сови було 10 книжок. Вона подарувала 2 книжки кролику, а ведмедику – 3. Скільки всього книжок подарувала сова?
9. У комарика 6 лапок. У павучка – на 2 лапки більше. Скільки лапок у павучка?
10. У команді було 10 левенят. Двоє з них  порушили правила та вибули з гри. Скільки левенят залишилось у команді?
11. Горобець зїв 9 насінин, а синичка – 7 насінин. На скільки менше насінин зїла синичка?
12. Гуляючи лісом, діти побачили 10 ящірок.. Дві з них заховались за камінцем, а решта  – продовжували грітися на сонці. Скільки ящірок грілися на сонці?
– І на завершення нашого «розумного вулика» ще одна весела математична задача.
Гризли зайці на обід
На городі моркву.
З’їли штучок шість, звірки,
Їм завадили дітки,
Що прибігли на город,
Розполохали народ.
Зайці кинули одну
І навтьоки вдалину.
Скільки-но морквин, скажіть.
Було в зайців? Доведіть!
Зупинка 6.
«Імітаційна»
(Пантоміма)
Завдання, які можна запропонувати школярам.
1.     «Дружні звірята» (показати мімікою, жестами):
-         сумного зайця прийшли втішати ведмідь, вовк, їжак, півень;
-         радість перемоги над злим сірим вовком (жаба, мишка, півень, заєць, їжак);
-         маленькі звірятка, які заблукали в лісі.
2.     «Явища природи»: сніг, дощ, вітер, град.
3.     «Пори року»: весна, осінь, літо, зима.
4.     «Настрій»:
-         цуценя зустрічає свого господаря;
-         на вулиці холодно;
-         на вулиці спекотно;
-         зацвіли барвисті квіти;
-         бджілка збирає мед;
-         мурашка тягне соломинку.
-         випав перший сніг.
5.     «Ріпка».
За допомогою міміки та жестів (без слів) відтворити дитячу казку «Ріпка».
Зупинка 7.
«Дослідницька»
Експеримент 1.
«Секретне послання».
(Знадобиться: молоко, лимонний сік, два стаканчики, папір, фен).
Наливаємо у стаканчики молоко та лимонний сік. Занурюємо пензлики в них і пишемо на листочках щось дуже  важливе і таємниче. Коли папірці висохнуть, текст зникне. Щоб прочитати таємниче послання, подуйте на листки гарячим повітрям з фена. Текст проступає, таємне стає явним!
-         У чому тут секрет?
Лимонна кислота та молоко темніють під впливом температури. Цей метод називається  «писати» невидимим чорнилом, його дійсно застосовували в історії. Коли потрібно було передати таємне послання.
Експеримент 2.
«Різнокольорова лампа».
(Знадобиться: сіль, рослинне масло (1 склянка, вода, харчові барвники, невелика скляна банка). Додай рослинну олію. Вона буде плавати на поверхні води. Додай харчовий барвник і повільно всип чайну ложку солі. Вийде неймовірно красиве видовище. Баночка стане нагадувати красиву різнокольорову лампу, що продається в магазині.
-         У чому тут секрет?
Олія легша за воду, вона плаває зверху. Сіль важча за олію, тому при додаванні її в банку олія разом з сіллю стане опускатися вниз на дно. Коли сіль розчиниться, то відпускає частинки олії з дна, й останні знову піднімаються на поверхню. Харчовий барвник зробить експеримент більш яскравим та наочним.
Експеримент 3.
«Веселка».
(Знадобиться: ємність з водою (тазик, наприклад), ліхтарик, дзеркало, білий аркуш).
На дно посудини поклади дзеркало. Налий води. Світло ліхтарика направ на дзеркало. Віддзеркалення світла лови на папері. Там (тільки уяви собі) з’явиться справжня веселка.
-         У чому тут секрет?
Світловий промінь складається з декількох кольорів. Коли промінчик проходить крізь воду, то розколюється на складові частини. Таким чином спостерігаємо веселку).
Експеримент 4.
«Танець молока».
(Знадобиться: жирне молоко, рідкий миючий засіб, харчові барвники, тарілка, ватні палички).
У тарілку налий молоко, додай барвники (по кілька крапель). Занур ватну паличку в миючий засіб і торкнися нею самого центру тарілки з рідиною. Молоко почне «танцювати», а кольори – перемішуватися між собою.
- У чому тут секрет?
(Миючий засіб вступає в реакцією з молекулами жиру молока, внаслідок чого змушує їх рухатися. Ось чому для експерименту не можна використовувати знежирене молоко.
(Увага! Всі експерименти рекомендовано провести вчителеві напередодні вдома.Під час заняття вчитель керує діяльністю, дотримуючись техніки безпеки).
Зупинка 8.
«Емоційна»
 Склади натюрморт.
Учень отримує на аркуші паперу загадку про овочі чи фрукти. Вчитель читає загадку, а учень, у якого знаходиться така ж сама загадка, виходить на середину, вибирає відповідний малюнок-відгадку і каже «Я-огірок» і так далі. Врешті, до кінця вправи разом складається «веселий натюрморт».
1.     Зелений чуб, червоний бік,
     смачний із нього давлять сік.
     Газдині варять з ним борщі,
     Росте в городі на кущі.   (Помідор)
2.     На баштані завалявся
Чийсь смугастий мячик.
Хлопчик з ним погратись взявся,
Та не зміг підняти!
       Що це за товстун?
       Здогадались? Це…   (кавун).
3.     Борщ із нього варить ненька,
В нього шкурочка тоненька,
Солоденький він на смак,
Фіолетовий …(буряк). 
4.     Овоч цей корисний дітям і недужим
Він бо – дієтичний, помагає дуже.
З білого насіння виростає знову,
Мама варить з нього кашу гарбузову.  (Гарбуз)
5.     Під ногами у садку
Стиглу ягідку знайду.
Треба низько нахилитись,
Щоб зірвати ...     (полуницю)
6.     Всередині зелені, неначе огірки,
     А зовні оповиті в пухнасті кожушки.
     У тропіках далеких зростають фрукти спілі,
     Але й до нас привозять ці екзотичні … (ківі)
7.     У саду росте кругленьке,
Румяне та смачненьке.
Ще  й містить вітаміни
Для кожної дитини.      (Яблуко)
8.     Лампочка ця дуже дивна.
В ній електрики немає,
Їстівна, смачна, поживна,
Просто з дерева звисає.    (Груша)
9.     Як овоч називається,
В землі вона ховається,
Руденька, наче лиска,
Вгорі зелена кіска.     (Морква)
10.                       Я вдягнула навмання
Купу різного вбрання.
В борщ кладуть мене не марно.
Й кисла теж смакую гарно.    (Капуста)
11.                       Фрукт зеленим народився
Виріс і почервонів.
Наче інеєм покрився,
І дозрів, і посинів.  (Слива)
12.                       На одній тонкій нозі
     Гроно висить на лозі.
     А на нім зелений град
     Достигає …     (виноград).
13.                       На нім червоні ягідки,
Назбирали в кошики.
З нас компот корисний буде,
І варення від застуди.   (Малина)
14.                       Він буває червоненький
Зелененький та жовтенький.
Є солодкий, є гіркий,
Що за овоч це такий?   (Перець)
15.                       Довгий качанчик,
З волоссям жупанчик.
Але без картуза,
Зросла … (кукурудза).
      Фізкультхвилинка
Їжачок йде по стежинці.
І гриби несе на спинці.
Розболілась спинка в нього,
Став їжак той край дороги.
Каже: буду розминатись,
Вправо, вліво нахилятись,
Низько я вперед нагнуся,
І до сонця потягнуся.
Як зробив їжак розминку –
Не болить вже в нього спинка.

Зупинка 9.
«Креативна»
Вчитель.
       Раніше художники робили фарби самі. А первісні люди добували їх в природі. І ми також спробуємо виготовити «чарівні» фарби самостійно та малювати з допомогою них цікаві малюнки.
       З борошна (1 склянка), солі (кілька столових ложок) і стільки ж розпушувача, робимо «тісто», доливаючи воду, поки воно не стане за консистенцією як густа сметана. Ділимо готову масу в окремі посудини. Тепер підмішуємо барвники (або гуаш) і отримуємо саморобні фарби з 3 D-ефектом.
       Можна малювати пензликом або ватяними паличками. А можна також залити фарби в поліетиленові пакети, з одного боку звязавши гумками, а з іншого пробивши дірочки, і малювати видавлюючи.
       Творити такими фарбами краще на щільному картоні.
       Висихають такі малюнки довго.
(Фарби можна підготувати заздалегідь, а можна приготувати разом з учнями).
IV. Підсумки.
Вчитель.
       Ось вже і час нам повертатись з нашої мандрівки повітряною кулею до школи, в рідний клас.
       Вмійте природу любити
Кожній стеблинці радіти.
     В полі, у лісі, над яром –
     Квітам, деревам і травам…
       Кожен із нас має пам’ятати, що необхідно бути ввічливими гостями всього живого і вам тоді відкриється неповторна краса рідної природи.                                                             
«Дерево смайликів».
(Учні вибирають «смайлик», який відповідає їхньому настрою після заняття, прикріплює на «дерево» і коментує свій вибір, починаючи із слів «Тому, що…»

Список літератури

1.     Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти: початкова школа:іншомовна освіта + Державний стандарт початкової освіти. – К:ТД «Освіта – Центр +», 2018. – 80 с.
2.     Наволокова Н.П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій/Н.П. Наволокова. – Х.: Основа, 2009. – 176 с.
3.     Байбара Т.М. Методика навчання природознавства в початкових класах: навчальний посібник/ Т.М. Байбара. – К.: Веселка, 2008.- 334 с.
4.     Хитяєва Л.П. Цікаві завдання з природознавства для початкової школи / Л.П. Хитяєва. – Х.: Ранок, 2008.-160 с.
5.     Джигун Н.О. Формування  природничої компетентності молодших школярів/Н.О. Джигун, 2012. – 52 с.
6.     Запереченко Н. Цікаві завдання з природознавства/ Н. Запереченко// Початкова школа. – 2006. - № 1. – С. 28-30.
7.     Кузьмич Л.В. Цікавий додатковий матеріал для уроків природознавства/ Л.В. Кузьмич// Розкажіть онуку. – 2005. - № 19-20. – С. 69-71.
8.     Ємець А., Шапка О. Українські літературні загадки в початковій школі/А. Ємець, О. Шапка// Початкова школа. – 2006. - №5. – С. 42-46.
9.     Грошовенко О.П., Присяжнюк Л.А. Формування природознавчої компетентності молодших школярів/ О.П. Грошовенко, Л.А. Присяжнюк// Педагогічні науки. – 2017. – Т.1, с. 74-79.
10.                        Половіна О.А. Цільові прогулянки в природі: моральний аспект/ О.А. Половіна, Г.В.Бєлєнька// Палітра педагога. – 2017. - № 6 (104). – с. 9-11.
11.                       Савлучинська Л.Г. Формування природознавчої компетентності початкових класів на уроках природознавства/ Л.Г. Савлучинська// Наука і освіта. – 2013. – №6. – С.111-114.
12.                        Шейко В.С.Виховний захід «Збережемо ми природу». Для учнів 1-4 класів. https://vseosvita.ua
13.                       Бовар К.О. Виховна година для 1 класу «Збережемо природу Землі разом». https://naurok.com.ua
14.                       Формування природничої компетентності у молодших школярів.
      https://revolution.allbest.ru
15.                        14 ідей вправ-руханок для учнів молодшої школи – Журнал “На Урок».
    https://naurok.com.ua
16.                        Шуль Л.П. Розробка уроку Я досліджую світ «Ранкові зустрічі».
     https://vseosvita.ua    
17.                        Цікаві завдання з природознавства для дітей 1-2 класу.
      https://naurok.com.ua
18.                        Сто загадок українською мовою.
       doshkolenok.kiev.ua
19.                        Кропельницька М. А. Віршовані задачі для 1 класу.
      https://vseosvita.ua
20.                        Цікаві факти про тварин.
tut-cikavo.com
21.                        Сто цікавих фактів про тварин
eco-ua.org
22.                        Цікаві факти про тварин для дітей.
Dovidka.biz.ua
23.                        Прості й дивовижні досліди – найкращі розвиваючі ігри для дітей – to-chka.net.
     https:// lady.tochka.net
24.                        Домашні досліди. Експериментуємо разом з дітьми! – Пустунчик.
     https:// pustunchik.ua
25.                        10 наукових експериментів в домашніх умовах – UА Modna/
26.                        Cтриченюк Н.П. Цікаві завдання на уроках природознавства в початкових класах.
     https://vseosvita.ua

_________________________________________________________________________________


Тема.  Вода.
Мета. Ознайомити учнів з властивостями води в природі; збагачувати       
           уявлення  про значення води в природі; виховувати бережливе 
           ставлення до води.
Обладнання. Стакани з водою; малюнки, ватман, глобус, прищепки, цукор,
            олівці, ложки, відео, фізкультхвилинки, цибулини.
Клас 2.
Предмет.  Я досліджую світ.
І. Ранкова зустріч.  (Проводиться в колі).
1.     Мій настрій. ( Вибрати емблему настрою на початку уроку).
2.     Запрошення на ранкову зустріч:
-         Станьте, діти, всі рівненько.
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхнися сам до себе.
3.     Комплімент. (Вітання по колу).
-         Доброго ранку, Христино. Мені приємно бачити тебе.
ІІ. Щоденні новини .
 (Черговий учень).
 Календар погоди.
-         Пора року…
-         Назва місяця…
-         День тижня…
-         Число…
-         Опади…                                                                                       Яке повітря?
Бесіда: Повітря ( Перевірка домашнього завдання)
                                                                                    Як  зробити повітря чистішим?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
  (Перегляд відеофільму).
- Переглянувши  відео – зрозумієте,  з чим пов'язана тема уроку.

ІV. Повідомлення теми, мети уроку.
(Записи прикріплені на магнітній дошці).
V. Опрацювання нового матеріалу.
1. Проблемні запитання.
- Чим вкрита більша частина Землі?
- Де є вода? (Перегляд малюнка, обговорення).
- Кому необхідна вода?
(Діти дивляться на малюнок, висловлюють власні судження).
2. Робота в парах.
(Учні отримують квадратики. Кольори, які співпали – утворюють пару, яка отримує завдання. Діти досліджують колір води, запах і смак).
Перша пара учнів: «Колір води».
Друга пара учнів: «Запах води».
Третя пара учнів: «Смак води».
(Діти роблять висновки, після дослідження в парі: вода без кольору, без запаху і без смаку).
3. Фізкультхвилинка  (1).
«То не є проблема».
4. Дослідницька робота.
- Уявіть себе дослідниками.
- Дослідимо, які ще властивості має вода. (Вчитель демонструє  - учні повторюють після вказівок і рекомендацій вчителя).
Дослід 1.
-         Перелийте воду з однієї склянки в іншу.
-         Висновок. Вода текуча.
Дослід 2.
-         Опустіть в склянку кольорові олівці. Чи бачите, якого кольору  вони?
Висновок. Вода прозора.
Дослід 3.
-         Всипте у воду цукор. Перемішайте.
 Висновок. Вода розчинник.
5. Цікаві факти. «Крісло автора».
- Кожна істота на планеті Земля потребує води.
- Щодня маємо споживати від 1,5 до 2 л води ( В їжі, напої…)
- Вода замерзає при 0°С.
- Без води людина може прожити не більше 5 днів.
- 22 березня– Всесвітній День води.
6. Колаж «Значення води».
(Діти отримують набір малюнків. Обирають лише ті з них, які демонструють значення води, як її використовують для життя).
(Презентація колажу).
Фізкультхвилинка  (2).
Руханка «Раз – два – три».
8. «Вільний мікрофон» - «Як берегти воду?»
Перегляд відео «Кожна краплинка важлива».
VІ. Підсумок. Рефлексія.
1.     Рефлексія:
а) На уроці було цікаво.
б) На уроці було складно.
     2. Настрій (вибір бейжика з емоцією настрою після уроку).
    3. Зарядний пристрій.
- Приклади руку. Порахуй до 3, посміхнись.
Домашнє завдання.
Дослід «Цибуляночки». (Вирощування зеленої цибулі на підвіконні вдома і в школі).                                                                
_______________________________________________________________________________

Веселе таборування

Літературна стежина
Україна – єдина країна
Мета. Формувати поняття учнів про Україну як єдину країну. Розвивати почуття людяності. Виховувати любов і повагу до Батьківщини.
Перша сходинка.
– Знайдіть правильне слово, щоб продовжити вірш.
Україна… (єдина),
Україна…(одна),
Україна…(найкраща),
Україна… (жива).
В Україні …(я виріс),
В Україні… (живу).
З Україною… (в серці),
Я по світі… (ходжу)!
Друга сходинка.
Асоціативна павутинка  «Україна». (Слова записують на ватмані. Доповнюють малюнками, крилатими висловами про Україну).
Третя сходинка.
Гра «Дерево єдності»
Діти отримують сині та жовті стрічки. Називаючи слова-побажання один одному та усім жителям України, чіпляють стрічки на виготовлене (намальоване на папері) деревце. Сині стрічки – вгорі – символ неба, жовті – пшеничне колосся.
Четверта сходинка.
Розучування, виконання української пісні «Україна єдина» (Mad HeadsXL).

***
Сторінка для розумника
Розгадуємо кросворди

Якщо правильно розгадати кросворд, то у виділених квадратиках прочитаєте, як називалась у давнину чиста, світла кімната у хаті.
1.     Натягнена на обруч густа сітка, через яку просівають борошно та інші сипкі речовини або проціджують що-небудь. (Сито).
2.     Найдревніший амулет щастя і гаразду, чарівний предмет, що призначений захищати свого власника. (Оберіг).
3.     Низька керамічна посудина із широким горлом, призначена головним чином для варіння їжі. (Горщик).
4.     Вони прикрашали оселі наших бабусь починаючи від весни до пізньої осені. (Квіти).
5.     Огорожа, паркан. (Тин).
6.     Необхідні для того, щоб вишити рушник. (Нитки).
7.     Тканий, найчастіше ворсистий, з візерунками виріб для вкривання підлоги, оздоблювання стін. (Килим).
8.     Поличка для посуду. (Мисник).
9.     На печі часто була зображена … калини. (Китиця).




1
и
т
2.о
б
е
р
і
3. г
о
р
щ
и
4.к
в
і
5.т
и
6.н
и
я
ц
и
т
и
9.к
и
н
с
и
8.м
и
л
и
7.к
т

***

Український національний одяг
Народознавчі посиденьки
Безперечно, кожен народ має свою давню культуру, традиції, характер, який проявляється у творчості, а також національному традиційному одязі. Все це трепетно зберігається і передається від покоління до покоління. Український національний костюм не є винятком. 
Як правило, жіночий костюм складався з сорочки (вишиванки), спідниці-поневи (запаски, плахти), корсетки або жилетки, національного взуття. На шию одягалося намисто (коралі), а на голову вінок із квітів ручної роботи, очіпок або чільце. Верхнім одягом була юпка (куртка), яка повторювала форму жилетки. Чоловічий костюм складався з сорочки-чумачки, штанів або шароварів із поясом (крайкою), свитки, шапки, чобіт. 
(Вчитель показує малюнки і коротко пояснює значення частин одягу).
Вишива́нка  – теперішня назва традиційної української виши́ваної (ви́шитої) чоловічої та жіночої сорочки.
Спідниця – це нижня частина різних видів жіночого вбрання. 
Понева – жіноча спідниця, яка шилася переважно з вовняної тканини, також по можливості прикрашалася. Надягали поневу на сорочку. Поверх поневи надівали запаску.
Запаска (фартух) – традиційний жіночий одяг нижньої половини тіла. Це незшитий чотирикутний шмат грубої вовняної тканини, з зав'язками на верхніх кутах. Цими зав'язками прив’язують одну запаску спереду, а однуззаду, таким чином, щоб з обох боків та знизу було видно сорочку.
Пла́хта – частина жіночого українського національного вбрання. Виготовлялася з полотнищ барвистої клітчатої вовняної тканини.
Корсе́тка (керсе́тка– вид традиційного для українців жіночого верхнього одягу, безрукавка, пошита в талію з кольорової тканини. Корсетка-безрукавка прикриває верхнюю частину жіночого тіла  груди і спину.
Нами́сто (коралі) – найстарша й найпоширеніша з жіночих нашийних прикрас на всій території України-Руси.
Віночок – головний убір з квітів, має форму обруча.
Очі́пок  (очепок, чепець, чіпець, каптур, капор, чепак, керпа) –обов'язковий головний убір заміжніх жінок у стародавній Україні. 
Ю́пка – одяг верхньої частини тілаПередусім юпкою називали легку вкорочену жіночу свиту.
Черевики – жіночий вид взуття.
Сорочка-“чумачка” – сорочка з розшитим низеньким стоячим коміром і вишитою пазухою, яку носять чоловіки.
Шарова́ри – чоловічі штани, які є частиною національного одягу.
Крайка – досить вузький пояс, за допомогою якого утримувався стегновий незшитий, а пізніше зшитий одяг. Ширина її дорівнювала 3-15 см, довжина –до 3 м.
Свита (свитка, серм'яга, юпка) – верхній традиційний одяг українців, переважно білого кольору.
В Україні чоловіки з давніх часів носили хутряні шапки: баранячі або ягнячі, з видри, зайця, з куниці.
Чоботи –чоловічий вид взуття.
(Діти виконують малюнки на тему «Український національний одяг», організовують виставку робіт у таборі).


Немає коментарів:

Дописати коментар